Sunday, September 21, 2014

4 types hardlopers

Afgelopen weekend tijdens de vier mijl van de Damloop by Night ontwaarde ik vier verschillende hardloopstijlen. 

De sociale renner 
Het eerste type kwam ik al tegen aan de start. Daar werden de hardlopers gemaand tussen hekken plaats te nemen. We ondergingen een enerziger van een stel overactievelingen die deden alsof de mannen tegen de vrouwen sporten. Het grootste gedeelte had er plezier in. Als kudde loslopend wild stroomden we massaal over de start de straten van Zaandam in. Al snel ontstonden er in die ongeorganiseerde stroom groepjes van twee tot vijf renners die gezamenlijk de loop liepen. De sociale renner heeft plezier in de saamhorigheid die zo'n vier mijl met zich meebrengt en vindt het stimulerend om met een aantal vrienden of kennissen de tocht af te leggen.

De solorenner 
Daarentegen kent de solorenner een natuurlijke neiging tot verstilling. Tijdens de Damloop zag ik diverse alleengaande renners geconcentreerd hardlopen. Het zijn intrinsiek gemotiveerden die de hoeveelheid mensen die langs de kant staan wel zien, maar er geen acht op slaan. Zij leggen taakgericht hun route af, rennen in hun eigen ritme en vinden niet zozeer voldoening in het bereiken van een prestatie maar meer in het hardlopen zelf. 

De omgevingsrenner 
Iets over de helft werd ik ingehaald door een joviale sporter. Links van de weg stonden een aantal jonge kinderen die een high five wilden geven aan voorbijlopende renners. De joviale renner laat zien een omgevingsrenner te zijn. Zonder deze kinderen te kennen rende hij terug deelde een aantal high fives uit om vervolgens al lachend weer een sprintje te trekken. Andere omgevingsrenners zijn minder gericht op mensen in hun omgeving, maar bijvoorbeeld meer op de natuur of de stadse omgeving. De omgeving is het meest motiverend om voor deze categorie buiten hard te lopen of mee te doen aan hardloopwedstrijden. 

De prestatierenner
De laatste categorie van renners betreft de zogenoemde prestatierenner. Van tevoren stellen zij een doel. Dit kan heel verschillend zijn: van het aanhouden van een hardlooptempo via een bepaald aantal kilo afvallen tot het bij elkaar brengen van bijvoorbeeld €10.000 voor het goede doel. In maart ren ik een halve marathon (21 kilometer) om €10.000 te verzamelen voor het goede doel. Daarvoor zoek ik sponsors

Deze niet-wetenschappelijk onderbouwde typologie moet natuurlijk met een korreltje zout gelezen worden. Het doel waarom ik ren niet. Lees mijn motivatie!  

No comments: